Hoe AI Generatie Z kan helpen om achterstand in te halen

FFrits 18 juli 2023 10:07

Generatie Z is in een uitdagende tijd aan hun carrière begonnen, waarbij ze door de pandemie cruciale vaardigheden hebben gemist. Hun vertrouwdheid met technologie, en met name AI, kan ze echter helpen om deze achterstand in te halen.

Uitdagende start voor Generatie Z

Generatie Z heeft een lastige start gemaakt in het werkveld. Ze begonnen hun banen te midden van de wereldwijde pandemie, waardoor velen van hen de kans hebben gemist om essentiële vaardigheden te leren door naast oudere collega's te werken. Deze situatie kan echter worden verzacht door hun aangeboren vertrouwdheid met technologie, vooral nu AI een enorm belangrijk onderdeel wordt van de moderne werkplek.

Emma Parry, hoogleraar Human Resource Management aan de Cranfield School of Management, heeft gezien hoe de openheid van Gen Z voor nieuwe technologie hen aan het front van deze nieuwe manier van werken plaatst. Met AI hebben mensen de neiging om een dystopische of utopische visie te hebben, en jongere mensen vallen normaal gesproken in de laatste categorie. Terwijl er nog niet veel kwalitatief onderzoek naar is gedaan, zijn jonge mensen anekdotisch gezien meer accepterend en bereid om AI in hun dagelijks leven en op het werk te integreren.

Generatie Z medewerkers en AI

Stephanie Forrest, oprichter van TFD, een strategisch communicatiebureau in de tech ruimte, heeft uit eerste hand gezien hoe Gen Z medewerkers met gemak AI technologie gebruiken en snel essentieel worden op de werkplek. Zij zien technologie niet als iets om te bevragen, maar simpelweg als een manier om te optimaliseren wat ze al aan het doen zijn. Bij TFD waren Gen Z medewerkers de eersten die experimenteerden met generatieve AI tools zoals Open AI's ChatGPT voor taken zoals administratie, onderzoek en e-mailcompositie.

AI kennis als strategische carrièrekeuze

Professor Weiguo (Patrick) Fan van de Tippie College of Business aan de University of Iowa merkt op dat veel jongeren deze vaardigheden prioriteren als een 'strategische carrièrekeuze'. Deze kennis kan Generatie Z helpen om op manieren bij te dragen aan bedrijven waar hun minder AI-vloeiende collega's niet toe in staat zouden zijn, wat jongere werknemers bijzonder waardevol kan maken voor hun werkgevers. 'Gen Z-medewerkers kunnen hun AI-kennis inzetten om processen te innoveren en te stroomlijnen en de kloof te dichten tussen technische en niet-technische rollen', zegt Fan.

Jonge mensen kunnen ook een sleutelrol spelen als het gaat om het vormgeven van ethische AI-praktijken, een groeiende zorg in alle industrieën, naarmate de technologie zich versnelt. 'Generatie Z, bekend om hun waardengedreven benadering van werk, zou een essentiële rol kunnen spelen in het leiden tot een betere gebruikerservaring en meer inclusieve technologie', zegt Fan.

AI vlotheid als compensatie voor tegenslagen

Hoewel technische knowhow altijd professionele waarde zal bieden, zijn werkgevers op zoek naar goed afgeronde medewerkers en technische vaardigheden zijn slechts één deel van de puzzel. Uiteindelijk zal AI vlotheid misschien niet volledig de tegenslagen compenseren die Gen Z heeft ervaren bij het betreden van de arbeidsmarkt tijdens de pandemie. Toch lijkt het te helpen - het geeft jonge werknemers een broodnodige voorsprong en bereidt hen goed voor op een carrière in een steeds veranderende werkplek.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.