Zijn virtuele influencers de toekomst van marketing?

FFrits 2 augustus 2023 20:28

Kunstmatig gecreëerde influencers, die altijd 'picture perfect' zijn en doen wat hun makers willen, winnen steeds meer terrein op sociale media. Er zijn echter zowel voordelen als nadelen aan deze ontwikkeling.

Virtuele influencers: efficiënt en kostenbesparend

In plaats van te kiezen voor influencers van vlees en bloed, kiezen steeds meer grote merken, vooral in de Verenigde Staten en Japan, ervoor om zich te laten vertegenwoordigen door virtuele influencers. Dit bespaart bedrijven geld en tijd, terwijl de makers van deze digitale personages er miljoenen aan verdienen. Er zijn echter een aantal kanttekeningen bij deze trend te plaatsen.

Virtuele influencers zoals Lil Miquela, Milla Sofia en Imma, die zijn gecreëerd door artificiële intelligentie, winnen steeds meer aan populariteit op sociale media. Ondanks dat ze in de eerste plaats niet echt bestaan, voelen miljoenen mensen over de hele wereld zich betrokken bij hun 'leven', net zoals bij echte influencers.

Echt versus virtueel: de lijnen vervagen

Veel mensen lijken geen onderscheid meer te kunnen maken tussen echte en virtuele influencers. Dit valt vooral op in landen als Japan. Voor veel mensen maakt het ook gewoon niets uit of ze herkennen het verschil niet meer.

Virtuele influencers: een miljardenmarkt in opkomst

Grote merken hebben de opmars van virtuele influencers opgemerkt en springen ook op de bandwagon. De markt van virtuele influencers wordt geschat op ongeveer 4 miljard euro en dit bedrag wordt verwacht te stijgen met 25% tegen 2025. Merken als Prada, Dior en Balenciaga hebben al de sprong gemaakt naar virtuele influencers.

Impact van virtuele influencers op het zelfbeeld

Er zijn ook nadelen verbonden aan het fenomeen van virtuele influencers. Ze geven vaak het beeld dat ze het perfecte leven leiden, wat impact kan hebben op het zelfbeeld van vooral jonge meisjes die zich hieraan spiegelen. Het is onwaarschijnlijk dat bedrijven een virtuele influencer zullen presenteren met onvolkomenheden, wat kan leiden tot meer problemen met het zelfbeeld.

Hoewel virtuele influencers populair zijn in landen als de VS en Japan, is de trend nog niet helemaal doorgedrongen tot België. Er zijn echter al wel Belgische merken die zich voorbereiden op deze trend en buitenlandse merken die sterk aanwezig zijn in België maken er al gebruik van. Het is dus slechts een kwestie van tijd voordat de trend ook hier aankomt.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.