Zorgen om AI-chatbot voor kinderen: Privacywaakhond wil antwoorden

FFrits 14 september 2023 15:07

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft vragen gesteld aan een technologiebedrijf over de transparantie en privacywaarborgen van zijn populaire AI-chatbot, gericht op kinderen. De chatbot, vermoedelijk van Snapchat, is eerder bekritiseerd om zijn datagebruik en het voorstellen van fysieke afspraken.

Privacywaakhond vraagt om duidelijkheid

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een ongenoemd technologiebedrijf aangesproken over zijn AI-chatbot die gericht is op kinderen. Hoewel het bedrijf niet bij naam wordt genoemd, wordt er gesuggereerd dat het mogelijk om Snapchat gaat, wiens My AI-chatbot eerder dit jaar onder vuur kwam wegens privacybezorgdheid. De chatbot wilde fysieke afspraken voorstellen, wat heeft geleid tot kritiek en latere aanpassingen aan de bot.

Vragen over gebruikersdata en bewaartermijn

De Autoriteit Persoonsgegevens vraagt het techbedrijf om uitleg over de mate van transparantie van de app met betrekking tot het gebruik van gebruikersdata. Daarnaast moeten ze aangeven of er is nagedacht over een bewaartermijn voor de door de chatbot verzamelde gegevens. Afhankelijk van de antwoorden kan de Autoriteit Persoonsgegevens boetes opleggen of andere vervolgstappen nemen.

Het onderzoek naar de chatbot valt binnen een bredere context, aangezien de Autoriteit Persoonsgegevens al geruime tijd de privacy-impact onderzoekt van generatieve AI. Dit soort AI is in staat om op basis van een opdracht zelf tekst, afbeeldingen of audio te genereren. Eerder heeft de Autoriteit Persoonsgegevens al om opheldering gevraagd bij OpenAI, maar daar is nog geen update over gekomen.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.